Skocz do zawartości

Welcome to Świat Koni
Register now to gain access to all of our features. Once registered and logged in, you will be able to create topics, post replies to existing threads, give reputation to your fellow members, get your own private messenger, post status updates, manage your profile and so much more. If you already have an account, login here - otherwise create an account for free today!

Rajdowy niezbędnik ;)


261 odpowiedzi w tym temacie

#21
arena

    Advanced Member

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 3023 postów
(Hamer :mrgreen: ale odlot! od 2009r. została zapisana jedna str! :mrgreen: ale po niedzieli zacznę bazgrać, bo dziś mam bardzo luźny wieczór... ;) )

ode mnie dla Was-rajdy są boskie!
...kiedy Go dosiadam... Jego nogi stają się moimi i możemy być wszędzie...
"Nie ten jest wielkim trenerem, kto sprawia, że jego koń posłusznie wykonuje polecenia. Wielkim trenerem jest ten, kto sprawia, że koń chce wykonywać polecenia"

#22
Gość_Kucuś_*

  • Gość
No to smaruj. :mrgreen:

#23
Hamer

    dziewczyna MacGyvera

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 6683 postów
  • Miejsce zamieszkaniaLublin
Zróbmy może tak,że odpowiedzi na pytania były by pojedyncze. Czyli np. same odległości , albo przygotowanie. Łatwiej będzie rozpatrywać poszczególne elementy i wyjaśniać na bieżąco. Jedna obszerna odpowiedź na wszystkie zapytania może sprawić ,że wiele rzeczy umknie. A byłoby szkoda. Zacznijmy od najważniejszych podstaw, żeby potem zrozumieć szerszy kontekst. Sorry ,że coś sugeruję, ale tak mnie uczono : znajdź punkty zakotwiczenia (podstawy) i wyciągnij wnioski w innych kierunkach.
Dołączona grafika , ,Dołączona grafika
nobody 's perfect

#24
arena

    Advanced Member

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 3023 postów
Na wstępie zaczęłabym od doboru konia (nie mam na myśli konkretnej rasy-choć czysta krew jest najbardziej odpowiednią), ale o poprawność... (jeżeli mamy już własnego rumaka, to również powinniśmy wykluczyć poniższe uwagi)

Konia rajdowego powinna wyróżniać jego prawidłowa postawa i powinien się poruszać obszernymi krokami (szczególnie kłus i galop)
Wiadomo, że koni idealnych dudową nie ma, ale powinien on być najbardziej zbliżony do ideału co w tym sporcie jest niezbędne gdyż każdy mankament układu kostnego wyjdzie przy dłuższym użytkowaniu (na wzmożonych treningach).

ZDROWIE;
Przy zakupie konia do rajdów należy zwrócić szczególną uwagę na nogi (powinny być proste-bez skrzywień) i stan jego kończyn, co ułatwi nam weterynarz, który przed zakupem powinien stwierdzić brak wcześniejszych kontuzji-czipy, urazy ścięgien, bukszyny itp. oraz zdrowie ogólne: płuca, serce, żołądek-wrzody żołądkowe, uzębienie itp.

KOPYTA:
Następnie KOWAL, który sprawdzi stan kopyt-nie mogą być one słabe,kruche-ewentualnie zapytać, czy uda się doprowadzić je do zadawalającego stanu poprzez korektę)

CHARAKTER:
Koń powinien mieć zrównoważony charakter, chętny do współpracy, powinien dać podejść do siebie obcym osobom (badanie-szczypanie, zaglądanie do oka, mierzenie tętna itp.)

Kiedy już zostaniesz szczęśliwym nabywcą takiego rumaka :), to zaczynamy pracę i odpowiednie żywienie...

Ktoś, kto posiada już konia powinien teraz chłodnym, profesjonalnym okiem popatrzeć na niego czy spełnia w znacznej mierze te kryteria :)
...kiedy Go dosiadam... Jego nogi stają się moimi i możemy być wszędzie...
"Nie ten jest wielkim trenerem, kto sprawia, że jego koń posłusznie wykonuje polecenia. Wielkim trenerem jest ten, kto sprawia, że koń chce wykonywać polecenia"

#25
matrosowa

    Mana mana

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 3607 postów
  • Miejsce zamieszkaniaLeszno
a ja takie mam pytanie czy wzrost ma znaczenie?

czy koń ponad 170 bedzie lepszy od tego poniżej 160?
Dołączona grafika

#26
Hamer

    dziewczyna MacGyvera

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 6683 postów
  • Miejsce zamieszkaniaLublin
A ja mam pytanie odnośnie kowala. Dobra ocena to podstawa, ale czy brana jest pod uwagę ewentualność butów dla konia , używanych np. podczas rajdu gdy kopyta nie są idealnej kondycji?
Dołączona grafika , ,Dołączona grafika
nobody 's perfect

#27
Gajowa

    Advanced Member

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 2249 postów
  • Miejsce zamieszkaniaLas
a ja mam pytanie odnośnie GPS, czy można go używać w czasie rajdu, czy trasa jest na tyle dobrze oznaczona, że ludzie się nie gubią?

#28
matrosowa

    Mana mana

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 3607 postów
  • Miejsce zamieszkaniaLeszno
każdy ma pytania, nikt nie dostaje odpowiedzi...
Dołączona grafika

#29
Gajowa

    Advanced Member

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 2249 postów
  • Miejsce zamieszkaniaLas
już smaruję priv do areny

#30
arena

    Advanced Member

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 3023 postów
Spokojnie kochani (wczoraj wieczorem przyjechał kowal więc siła wyższa mnie powstrzymała :mrgreen: )

Wyświetl postUżytkownik matrosowa dnia 03 grudzień 2012 - 17:04 napisał

a ja takie mam pytanie czy wzrost ma znaczenie?

czy koń ponad 170 bedzie lepszy od tego poniżej 160?

wzrost nie ma znaczenia... liczy się upór i ambicja/siła walki... ;)

Wyświetl postUżytkownik Hamer dnia 03 grudzień 2012 - 18:44 napisał

A ja mam pytanie odnośnie kowala. Dobra ocena to podstawa, ale czy brana jest pod uwagę ewentualność butów dla konia , używanych np. podczas rajdu gdy kopyta nie są idealnej kondycji?

Hamer dobrze dopasowane buty dla konia jak najbardziej, uważam nawet, że na rajdy lepsze niż podkowy, ale czy do badania na bramce trzeba je ściągać tego nie wiem (myślę, że nie), musisz zapytać lub popatrzyć w regulaminie rajdów... jeśli konieczne jest zdjęcie, to niestety dodatkowe minuty uciekają... inaczej się ma gdy nie biegniesz aby wygrać, lecz aby sprawdzić konia lub dla "zabawy"... :)

Wyświetl postUżytkownik Gajowa dnia 04 grudzień 2012 - 13:06 napisał

a ja mam pytanie odnośnie GPS, czy można go używać w czasie rajdu, czy trasa jest na tyle dobrze oznaczona, że ludzie się nie gubią?

GPS można używać, ale trasy są zazwyczaj dobrze oznakowane (o ile jakiś dobrodziej nie pościąga wstążek...a bywa i tak ;) naszczęście organizatorzy obserwują trasy i sprawdzają aby rajd przebiegał bez zakłóceń)
Należy jednak być czujnym podczas jazdy i nie przegapić w rozmowie z towarzyszem owych znaków :) (mi się to kiedyś przydarzyło :oops: i trochę km nadrobiłam cwałem)
Poza tym każdy zawodnik dostaje mapkę , na której jest dokładnie wyrysowana trasa :)
jeżeli masz GPS w tel. to raczej bym na niego nie liczyła (po dwóch-trzech godz. siada bateria, a w razie pogubienia lub wypadku możesz się już nie dodzwonić do luzaka... ;) )
...kiedy Go dosiadam... Jego nogi stają się moimi i możemy być wszędzie...
"Nie ten jest wielkim trenerem, kto sprawia, że jego koń posłusznie wykonuje polecenia. Wielkim trenerem jest ten, kto sprawia, że koń chce wykonywać polecenia"

#31
kermit

    Advanced Member

  • Moderator
  • 10172 postów
A jaki z temperamentem konia ? Jaki jest pożądany ?
Moderator nie odpowiada na zażalenia w związku z otrzymanymi karami. Bierz odpowiedzialność za swoje wpisy.

#32
arena

    Advanced Member

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 3023 postów
Wiesz Kermit, konie, które już na treningu wykazują radość i chęc parcia do przodu są najbardziej pożądane... ale jeździec powinien nad tym umieć zapanować i tę energię rozłożyć na więcej km. Można oczywiście startować na koniu mulącym, ale pamiętajmy, że na rajdach nie można używać ostróg i palcata... nawet gałązki do oganiania much ;) grozi to dyskfalifikacją...

Koń nie może nie słuchać właściciela, już na treningach stajecie się partnerami... On ufa tobie, ty jemu i walczycie razem...
i tak np. w sytuacji gdy grupa zawodników z klasy załóżmy N* (ściganej) galopują już do mety (finiszują) przejezdzając obok ciebie w szale rywalizacji, powinaś nie dać się zwierzakowi ponieść (dobrze dowrócić się z nim w przeciwną str. lub zjechać nieco z trasy i stanąć bokiem (ustąpić im z drogi)... problemy z niesfornością zwierzaka są zazwyczaj na starcie, kiedy napakowane i podniecone startem konie chcą od razu rwać galopem. Takiego Pakera należy odpowiednio przytrzymać ponieważ w przeciwnym razie spali się już na starcie (przy pierwszych km) i nie będzie miał siły ukończyć rajdu lub ukończy lecz z gorszymi parametrami...
...kiedy Go dosiadam... Jego nogi stają się moimi i możemy być wszędzie...
"Nie ten jest wielkim trenerem, kto sprawia, że jego koń posłusznie wykonuje polecenia. Wielkim trenerem jest ten, kto sprawia, że koń chce wykonywać polecenia"

#33
Korys.

    Korys.' totalna menda, ktora niczego nie wniosla na forum

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 4131 postów
  • Miejsce zamieszkaniaWielkopolska
no to już wiem dużo o rajdach :)

przybliżysz jakie sa klasy ?

LL= ile km ?
L= Ile?

#34
Gość_Kucuś_*

  • Gość
A to może przybliż nam temat tych parametrów . Jak one się mają do przebiegu trasy ,średniej prędkości na danym dystansie itd. Jak to się ma jedno do drugiego. I jak się zlicza średnią z bramek i w ogóle wszystko .

#35
arena

    Advanced Member

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 3023 postów
Na zawody jedziemy z paszportem i szczepieniami (co pół roku od ostatniej bazowej) na miejscu zawodnik otrzymuje książeczkę startów konia i zawodnika (później już zawsze wozimy ze sobą te dok.) dla każdego innego konia na, którym startujemy jest inna książeczka startów)

Do L kl. jeździec musi posiadać brązową odznakę (jedynie klasa LL -amatorska nie wymaga odznaki)

kl. L to trasa od 30-40km tu mamy ograniczenie prędkości do 14 km/godz. startują w nich konie, które ukończyły 4 lata
na mecie koń zostaje poddany badaniom (mierzenie tętna, błony śluzowe, perystaltyka-metabolizm, odwodnienie oraz ruch-należy zaprezentować konia w kłusie (nierególarny ruch skutkuje obniżeniem punktów (ruch na B lub ogólna-eliminacja za kulawiznę)
za każdym razem liczy się czas wejścia na bramkę (najdłuższy do 20min-jeżeli koń nie zejdzie z tętna do 64uderzeń/min-eliminacja)
(-test Ridgewaja sprawdzamy mierząc koniowi tętno powysiłkowe, które po przebiegnięciu konia w ręku w kłusie powinno się obniżyć np. z 64 na 57ud/min., w przeciwnym razie gdy wzrośnie lub jest takie samo oznacza iż, koń albo ma kontuzję, coś mu dolega, albo jest źle wytrenowany) jak dokładnie się to odbywa można zobaczyć na rajdzie jako widz (przejechać bez konia na najbliższe naszej miejscowości zawody i poobserwować-świetna lekcja i praktycznie obrazowo nabywamy już doświadczenia ;) )



kl. P mierzy od 50-60km gdzie tempo nie może przekroczyć 16km/godz (dyskfal.) dzieli się dystans na dwie pętle, które oddzielone są 30min przerwą (*bramka wet. i odpoczynek-ponowny start następuje równo po 30min. od wejścia na bramkę). Po każdej pętli następuje przegląd wet. Oczywiście dyskfalifikacja uniemożliwia dalszy udział w zawodach...

kl. N 70-80km/godz. podzielona na 3 pętle, po każdej koń jest sprawdzany jw. ale jedna przerwa (zazwyczaj przed ostatnią pętlą) jest 40min :)

wszystkie Ptki i Nki zawodnik musi ukończyć dwa razy (np. co dwa m-ce startuje 2xP dopiero potem 2xN)

kl. N* -to zawody ścigane bez ograniczenia tempa czasu :)


z przepisami każdy musi poznać się sam, uważnie przeczytać, a ponieważ często się zmieniają należy przed sezonem zajrzeć na tą str. http://pzj.pl/module...wcat.php?cid=10

no nie da się tak jednym hałstem wyjaśnić wszystkiego... ale to co na początek najważniejsze napisałam...
...kiedy Go dosiadam... Jego nogi stają się moimi i możemy być wszędzie...
"Nie ten jest wielkim trenerem, kto sprawia, że jego koń posłusznie wykonuje polecenia. Wielkim trenerem jest ten, kto sprawia, że koń chce wykonywać polecenia"

#36
Korys.

    Korys.' totalna menda, ktora niczego nie wniosla na forum

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 4131 postów
  • Miejsce zamieszkaniaWielkopolska
w L klasie jak utrzymujesz tempo ? skąd wiesz,że trzeba jechać do 14 km/h ?

#37
arena

    Advanced Member

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 3023 postów
takie są przepisy, a to po to aby młodych koni-adeptów nie zajechać na wstępie ;)

od mierzenia czasu i tempa masz luzaka, który na serwisach ustawionych i wyznaczonych na trasie informuje cię o prędkości z jaką się poruszasz, przez chwilkę poi czy chłodzi konia, a następnie wraca wyznaczoną dla serwisantów drogą na metę i czeka na ciebie, on też informuje cię o tym czy już możesz wejść na bramkę (teraz wszedł nowy przepis, który mówi, że nie możesz stać bezpośrednio pod bramką i czekać na wejście tylko musisz przynajmniej 500m od mety wjechać (z marszu))... są rwnież bardzo przydatne i ogólno dostępne pulsometry dla koni mierzące tętno i czas z jakim się przemieszczasz... zakładasz je mocząc sierść konia przy popręgu poczym wsuwasz jedną część pod popręg a drugą masz na ręku, dzięki temu z marszu znasz parametry konia i w każdej chwili możesz sam skontrolować swoją "pozycję"...
lub obliczasz matematycznie :)
...kiedy Go dosiadam... Jego nogi stają się moimi i możemy być wszędzie...
"Nie ten jest wielkim trenerem, kto sprawia, że jego koń posłusznie wykonuje polecenia. Wielkim trenerem jest ten, kto sprawia, że koń chce wykonywać polecenia"

#38
Korys.

    Korys.' totalna menda, ktora niczego nie wniosla na forum

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 4131 postów
  • Miejsce zamieszkaniaWielkopolska
jakie skomplikowane :o, ale słuszne - czyli oszukać na rasie nie idzie :D

czy jeździcie po zróżnicowanym terenie? są jakieś "przeszkody" typu rów, most lub inne?

*sory,że zadaję tak głupie pytania, ale nie wiem nic o rajdach.

#39
arena

    Advanced Member

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 3023 postów
teren jest zróżnicowany pod względem wzniesień najczęściej wyznaczone trasy przebiegają lasami i polami (asfaltu niewiele) przez rzeki również się przechodzi ale nie skacze... :)

nie jest to takie skomplikowane ;)
...kiedy Go dosiadam... Jego nogi stają się moimi i możemy być wszędzie...
"Nie ten jest wielkim trenerem, kto sprawia, że jego koń posłusznie wykonuje polecenia. Wielkim trenerem jest ten, kto sprawia, że koń chce wykonywać polecenia"

#40
Korys.

    Korys.' totalna menda, ktora niczego nie wniosla na forum

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 4131 postów
  • Miejsce zamieszkaniaWielkopolska
no dobra, a jeśli koń ( przypuśćmy) jest nerwowy, czymś się wystraszy przed metą to co wtedy ?





Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych